SEO & Google AdWords
Ring på: 22 14 57 38

10 basis linkbuilding strategier

Indgående links til din hjemmeside betyder rigtigt meget i enhver SEO proces. Samtidigt er det den del af SEO de fleste har sværest ved at udføre og efter Googles såkaldte Panda og Penguin opdateringer er det nu også svært at forsøge at manipulere med links – hvis du tidligere har syntes, at det var interessant.

Linkbuilding er hårdt arbejde hvad enten du alene forsøger at skabe godt indhold og på den måde få folk til at linke til din side eller du forsøger nogle at de strategier, jeg viser nedenfor. Men som det meste andet hårde arbejde, betaler det sig til sidst. Mange af disse tips er i øvrigt ikke nye, men de glemmes nogle gange i en travl hverdag.

1. Send en email til ejeren eller webmasteren for den side, du ønsker et link fra. Mailen skal være personlig og målrettet og hjemmesiden bør være en, der er relevant for dit indhold. Og endelig skal din side gerne være så god, at andre vil linke til den. Du bør fortælle webmasteren hvordan hans læsere kan få gavn af et link til din side. Det er min erfaring at 30-50% accepterer at give et link under disse omstændigheder.

2. Brug telefonen. Jeg ved det lyder mærkeligt i disse dage, men mange gange kan en telefonopringning udføre mirakler, især hvis du roser det arbejde, der er udført på den anden hjemmeside. Du kan evt. ringe til dem, du har sendt email til, men som ikke har besvaret den.

3. Det er vigtigt at dine linkpartnere er relevante. Find de rigtige links ved at søge på Google efter de relevante søgeord og se hvilke sider, der kommer op på de første pladser. Besøg de enkelte hjemmesider og udvælg dem, der ser seriøse og troværdige ud og gennemfør så step 1 og/eller 2.

4. Brug de sociale medier til at finde de relevante linkpartnere. Jeg bruger selv en slags søgemaskine, der hedder Icerocket, til at finde oplysninger på blogs, Twitter og Facebook. Det kan give rigtigt gode ideer.

5. Tænk også på trafik. Find sider der også kan sende relevant trafik til din hjemmesider og tænk ikke kun på at forbedre din placering i søgemaskinerne. Hvis der er meget aktivitet på en hjemmeside, f.eks. med masser af kommentarer og integration af sociale medier, så kan du være ret sikker på, at den også vil sende trafik til dig.

6. Lad vær med at tænke så meget på Googles PageRank. I nogle tilfælde kan et link fra en PR1 side være ligeså givtigt som et fra en PR5 side. Tænk relevans og trafik i stedet.

7. Tjek hvad dine konkurrenter gør. Selv om du aldrig bør kopiere dine konkurrenters linkprofiler, så gør det ikke noget at skæve til dem. De kan måske give dig nogle ideer til hvor du kan få et link og det kan måske hjælpe, når du skriver/ringer til webmasteren, at du kan sige: “Jeg kan se, at I linker til xxxx.dk. Måske det vil være en god idé at linke til os også, da vi …” Du kan bruge et værktøj som Majestic SEO til at undersøge linkprofiler.

8. Tjek de sider, der linker til dig og find de sider de også linker til. Det kan give gode ideer til hvilke hjemmesider, du også kan kontakte.

9. Find de sider som burde linke til dig, men som ikke gør det. Det kan være, at du finder en blog-artikel, der hedder “Top 50 virksomheder, der sælger blå widgets” og på trods af, at du sælger lige netop dette, er du ikke på listen. Kontakt forfatteren og gør – på en pæn måde – opmærksom på det.

10. Bliv sponsor. Dette er en sikker vej til links! Hvis du sponsorerer en forening, velgørenhed eller lignende, får du med sikkerhed nogle links fra deres hjemmeside og der sker ofte det, at medlemmer af foreningen og andre besøgende synes om dit sponsorat og selv nævner det på nettet i blogs og de sociale medier.

Det var 10 basis strategier for linkbuilding. Nogle kendte du måske i forvejen, men jeg håber du også fandt et par nye. Nu er det bare om at komme i gang.

Skriv et svar