SEO & Google AdWords
Ring på: 22 14 57 38

10 SEO metoder du bør stoppe

Jeg er glad for, at jeg endnu ikke har haft en kunde, der er blevet straffet i Googles Panda/Penguin opdateringer. Jeg har dog set andre kunder, hvor det det er gået galt og for øjeblikket har jeg en kunde, jeg hjælper med at komme ud af en linkstruktur, der klart strider imod Googles retningslinjer og som er blevet straffet ifb. Panda/Penguin. Ligesom jeg har givet gode råd til kunder, der selv har haft lavet SEO og nu er kommet i klemme.

Hver eneste gang er det fordi, der er anvendt dårlig SEO eller nogle taktikker, der måske nok var gængse på et tidspunkt, men nu ikke virker mere og som i nogle tilfælde giver en straf i Googles søgemaskine.

Så her har du 10 gamle SEO taktikker, som du bør holde dig fra fremover:

1. Artikler til artikelsamlinger

Måske du kender Ezinearticles.com? Det er en kæmpe artikelsamling, hvor man kan skrive artikler om hvad som helst og så få links tilbage til sin egen eller anden side. Disse links virkede rigtigt godt og samtidigt kunne nogle artikler fra Ezinearticles ranke ret højt i Google.

Den type linkbuilding er slut. Men det kan stadig betale sig at skrive artikler – nu skal du blot skrive artiklerne til hjemmesider, der er ekstremt relevante for din egen side og som det kan være lidt sværere at komme i dialog med. Det har du altid kunnet, nu er det bare det eneste, der virker.

2. Pressemeddelelser uden nyheder

Mange har sendt ligegyldige pressemeddelelser til mange af de forskellige PR-tjenester. Typisk har det været uden nogen form for nyhed, men blot for at sikre et link tilbage til ens hjemmeside. Jeg afviser ikke, at denne taktik stadig virker, men du skal fokusere på at opbygge en forretning og sender du pressemeddelelser ud, så gør det fordi du har en rigtig interessant nyhed, som det er relevant at dele for mange andre. På den måde skaber du både omtale og links fra dem, der omtaler dig.

At udarbejde pressemeddelelser kun for at få links er lige så død en taktik som at tilføje artikler til kataloger.

3. Gensidig linking og linkkataloger

Der er stadig mange, der falder for disse taktikker og i øvrigt også mange, der tilbyder dem. Men det er jo 2004 taktikker – vi er nået til 2012. Lad være med at bruge tid på det. Brug tiden til at skabe en forretning, der er værd at omtale i stedet.

Du kan selvfølgelig stadig spørge andre webmastere og de vil linke til din hjemmeside, men så skal det være fordi, et link til din side tilføjer værdi til den andens læsere.

4. Ligegyldigt og tyndt indhold

Tidligere var det forholdsvist nemt at få gode søgemaskineplaceringer med tyndt indhold og dårlige links. Den tid er forbi – nu skal vi se at komme videre.

Vi ved at suverænt godt indhold kan skabe gode link af sig selv. Så her er et par spørgsmål, du kan stille dig selv:

Outsourcer du dit indhold? Hvis ja, hvem skriver det for dig? Er det den person, der er mest kvalificeret til at skrive super indhold, som alle vil linke til?

Hvem skriver du for og hvorfor? Skriver du til søgemaskinerne eller skriver du til din målgruppe? Det kan dog godt lade sig gøre at forene de to.

5. Pas på alt for megen automatisering

Der findes en masse værktøjer, som gør livet meget nemmere for dig, især i de sociale medier. Men pas på med ikke at blive for upersonlig, hvis al din kommunikation i de sociale medier kun sker via automatiske værktøjer. Sociale signaler er vigtige, men gør dem personlige.

6. Du ignorerer sociale signaler

De fleste blogs og hjemmesider har sociale ikoner i dag, så man nemt kan dele indhold. Desværre er det ikke alle, der fuldt ud udnytter dette potentiale.

7. Implementering af taktikker uden en strategi

Ret beset går punkterne 1-6 ind under dette, men det er på sin plads at nævne strategi som selvstændigt punkt. En af årsagerne til at så mange stadig anvender de før nævnte taktikker er, at man ikke starter med at definere nogle mål og en strategi. Så lav en strategi og en plan og gå i gang med at udføre den.

8. Fokus på placeringer

Jeg indrømmer det blankt – jeg sender også stadig placeringsrapporter til mine kunder. Det er nemt at forstå og kunderne kan lide dem. Men de må ikke stå alene – det gør mine heller ikke. SEO er et spørgsmål om trafik og konverteringer, placeringerne er kun et middel for at opnå dette.

Så skift fokus til de forretningsmæssige mål og væk fra placeringer alene.

9. Eksakt match domæner

Jeg har tidligere i helt specifikke tilfælde anbefalet denne taktik, fordi den virkede. Altså at man købte et domænenavn, der matchede den søgeterm, man gerne ville placeres godt for og så udarbejdede man indhold rundt om denne søgeterm på en såkaldt minisite. Med den sidste opdatering Google foretog i fredags (28/9-12), er det nok også slut med denne taktik.

Jeg skal nok lade være med at gentage mig selv for meget, men der er ingen genveje tilbage. Du skal lave det bedste indhold, du kan, på din egen (firma)hjemmeside.

10. Du ignorerer opbygning og design

Desværre er det stadig mange, der får lavet hjemmesider, der både ser uprofessionelle ud, ikke er brugervenlige og som ikke er søgemaskinevenlige.

For nogle uger siden nævnte jeg Normann Copenhagen, hvis webdesign har fået en pris, men den er håbløs i søgemaskinerne. Hvad nytter det så?

Flash bliver også stadig brugt af mange, selv om det ikke dur i søgemaskinerne og i øvrigt heller ikke på iPads og andre Apple produkter.

Få en professionel designer til at designe din hjemmeside og sæt ham sammen med en, der har forstand på SEO – det har din designer eller webbureau nemlig ikke, uanset de måske siger det modsatte! Jeg taler af erfaring…

Jeg håber du hurtigt udfaser de 10 metoder jeg har nævnte her, hvis du altså stadig anvender dem. Og helst så hurtigt som muligt.

Skriv et svar