Et af de spørgsmål, jeg oftest bliver stillet, når det drejer sig om AdWords er: Hvad kan jeg forvente i CTR? Det er et spørgsmål, der er svært umiddelbart at svare på for det afhænger af mange faktorer. Den gennemsnitlige CTR på Google er omkring 2%, men det siger ikke noget om, om det er godt eller skidt – det er bare et gennemsnit.
Jeg arbejder for en kunde, der bruger mere end 30.000 kr. om måneden og har en CTR på små 7%. En anden kunde har en CTR på over 12% og annoncerer for 10.000 kr. om måneden. Jeg har også en kunde, hvor den gennemsnitlige CTR er helt oppe på 17% – de bruger så ikke så mange penge på annoncerne. Endelig er der en kunde, der i kampagnens levetid har en CTR på 3,5%.
Der er således stor forskel på 3,5% og 17% men alle disse kunder og kampagner har faktisk en glimrende CTR. De er nemlig profitable. Hvis du kun ser på CTR, så giver det ingen mening.
CTR giver kun mening, når den ses i sammenhæng med brugerens intention, søgeord, annonce og gennemsnitlige position i Adwords.
Prøv at sammenligne disse to søgeord: ‘PC’ eller ‘Asus bærbar PC UX32A-R3040H’. Hvilket er mest specifik?
Eller disse to: ‘wordpress optimering’ eller ‘wordpress hosting’. Hvilket er mest kommercielt?
Når du vurderer hvor høj din CTR bør være skal du kigge på disse to faktorer:
- Hvor specifikt er søgeordet?
- Hvor stor er den kommercielle intention (vil de købe noget)?
Søger man efter ‘PC’ kan man være interesseret i:
PC guide
Hvordan vælger man en pc
Service af pc
Pc magasin
Søger man efter ‘Asus bærbar PC UX32A-R3040H ‘ er man nok mere ude efter:
Hvor man kan købe den pågældende PC
Prissammenligning på PC’en
Produktguide
Det er nemt at se, at det specifikke søgeord er centreret rundt om et specifikt produkt, mens ‘PC’ er noget diffust og en meget bred søgning.
Hvis du fik en CTR på 2% for ‘PC’ kunne det være rigtigt godt. Har du den øverste position for ‘Asus bærbar PC UX32A-R3040H’, kunne din CTR sagtens ryge over 10-12%.
CTR er en vigtig del af Quality Score, men Googles algoritme tager højde for, at CTR afhænger af den position annoncen vises på, så du straffes ikke ved at have en lavere position.
Det vigtigste, når det drejer sig om CTR, er at teste dine annoncer, så du kan forbedre dine egne resultater, i stedet for at forsøge at benchmarke mod andre.
Men vil du vide om du gør det OK, så er min erfaring, at følgende er en god CTR:
For søgeord, der er meget specifikke og har en høj kommerciel intention, bør den være 10%-20% for den øverste position og ca. 5% hvis den ligger som nr. 5 til højre på siden.
Et søgeord, der er bredt og med lav kommerciel intention, får som regel ikke meget mere end 1-2% i CTR.
I begge eksempler kan du sagtens have en god quality score.
Så hvad er en god CTR? Der er ikke et godt svar – for det kommer an på…
Skriv et svar