Søgemaskineoptimering er først og fremmest et marketingværktøj, der skal medvirke til at øge din online forretning – både på top- og bundlinjen. Med andre ord skal en SEO proces føre til, at der kommer flere relevante besøgende til din hjemmeside og at de gør det, du gerne vil have – f.eks. at købe en vare eller blive til et lead.
Men det er min erfaring, at der er mange – både kunder og andre SEO firmaer – der tror, at en søgemaskineoptimering starter et helt andet sted, nemlig med at blive højt placeret i Google på bestemte søgeord, som man allerede har udvalgt. Og de søgeord, der er udvalgt, er de bredeste man kan finde i den pågældende branche. Det er vinfirmaet, der gerne vil være nr. 1 på ‘vin’, børnetøjsfirmaet, der vil være nr. 1 på ‘børnetøj’, eller hotellet, der vil være nr. 1 på ‘hotel’.
Som regel er en sådan SEO proces dømt til at mislykkes af især to hovedårsager; konkurrencen er for stor og værdien af søgeordet er som regel begrænset, da konverteringen er lav. Lykkes man får man masser af besøgende, men de køber ikke noget…
Man kan ikke leve af gode placeringer i Google – kun af omsætning
I stedet bør man gå en anden vej og se på hvilke søgeord, der har den største værdi for virksomheden. Med mindre man er helt nystartet, så har man en masse data i Google Analytics, man kan tage udgangspunkt i og det uanset om man sælger varer online eller man laver leadgenerering. Lad os tage et eksempel fra en fiktiv webshop, som sælger ure online.
I Google Analytics går vi ned i søgeordsrapporten, som du finder under Trafikkilder. Du skal vælge rapporten med e-handel (eller målsæt hvis du samler leads). Her kan vi se følgende (klik for at se et stort billede):
I dette tilfælde har søgeordet, ‘herreure’, altså en værdi på kr. 22,10 pr. besøg. 100 besøg vil altså genere 2.210 kr. i omsætning. Lad os sige at denne webshop for øjeblikket ligger nr. 7 i Google på dette søgeord. Hvad er så den potentielle omsætnings-stigning vi kan forvente, hvis vi ved hjælp af søgemaskineoptimering kan løfte hjemmesiden op som nr. 1?
For at finde ud af det må vi først se på hvor mange, der søger på herreure. Til det formål bruger vi Google Keyword Tool og det giver følgende resultat:
Der er altså 2.400 søgninger om måneden (de firkantede parenteser angiver, at det er en eksakt søgning – altså kun søgninger, hvor folk præcis skriver ‘herreure’ og ikke andet).
Til det næste og sidste trin skal vi bruge oplysninger om, hvor mange klik, de enkelte resultater i Google opnår. Der er jo flere, der klikker på de øverste resultater i forhold til de nederste. Undersøgelser viser, at ca. 20% klikker på en Adwords annonce og 80% på et af de organiske resultater, som jo er det, vi kigger på her. Af de 80% klikker omkring 36% på resultat nr. 1 og så falder det ellers derned af. For at gøre udregningerne på dette trin nemmere, har jeg lavet et regneark, som du kan se et billede af nedenfor:
I det konkrete tilfælde er der et ret stort omsætningsmæssigt potentiale, hvis vi kan flytte den pågældende hjemmeside fra en placering som nr. 7 til en placering som nr. 1 på søgeordet ‘herreure’. Faktisk på hele kr. 166.000 på årsbasis – og det på kun ét søgeord! Lykkes det derimod kun at blive nr. 3 i Google, er der stadig en gevinst på 30.000 kr. på årsbasis. Tænk hvad potentialet er ved 10 eller 20 søgeord!
Det er sådanne værdifulde søgeord, man bør optimere for og ikke de brede “prestigesøgeord”. Bliver man højt placeret i Google på værdifulde søgeord, så ses det med det samme på både top- og bundlinje.
Hvad er potentialet på din hjemmeside?
Agilitor har udviklet flere værktøjer til at bedømme potentialet ved en søgemaskineoptimering. Dem benytter vi selvfølgelig sammen med vores kunder, men er du interesseret i at få en uvildig analyse af dit forretningsmæssige potentiale i en SEO proces efter ovenstående principper, er du velkommen til at kontakte Jan P. Olsen på jo@agilitor.dk eller tlf. 22145738.
Spændende artikel med gode tips til at vurdere potentialet for mersalg. Hvor kan man finde de seneste klikrater for de forskellige placeringer?
Hej Martin
Der er forskellige undersøgelser men det er denne jeg har anvendt:
http://www.optify.net/inbound-marketing-resources/new-study-how-the-new-face-of-serps-has-altered-the-ctr-curve
Jan