Du har måske hørt mange søgemaskineeksperter fortælle, at de såkaldte meta tags generelt set ikke er så vigtige mere, når det gælder ranking i søgemaskinerne. Dette er da også rigtigt nok, men meta tags – og især meta description tag har alligevel en stor værdi, der rækker længere end blot søgemaskineoptimering. Lad os se lidt på værdien af denne lidt oversete tag.
Såfremt Meta description tag er til stede på websiden er det den beskrivelse Google bruger i din websites placering i søgemaskinen. Den kan ikke ses på selve websiten, men består af html-kode, der ligger “bagved” det synlige af siden. For eksempel ser meta description således ud for Agilitors forside:
<meta name=”description” content=”Online Marketing der giver resultater ved at skabe mere trafik og mere salg. Brug Agilitor til dine Online Marketing aktiviteter.”>
Hvis jeg ikke havde denne beskrivelse ville Google i stedet tage den første tekst den kan finde på siden og bruge dette som beskrivelse i stedet. Dette er ikke altid ideelt, for nogle gange kan denne tekst være navigationen eller andet ikke særligt relevant for siden. Se f.eks. dette eksempel:
Den typiske fejl som jeg oftest møder er én af følgende
- Der er ingen meta description på siden overhovedet
- Man bruger den samme meta description på alle sider (et problem med mange CMS systemer)
Her kan du se hvorfor meta description er vigtig:
1. Meta description er indhold. Da meta description beskriver indhold for siden skal du ikke ignorere dem for SEO formål. Tilføj søgeord/søgeterm til meta description både af hensyn til søgemaskineoptimering og af hensyn til den næste årsag…
2. Søgeord i beskrivelsen fremhæves af Google. Når du søger i Google vises din søgeterm fremhævet med fed i Googles resultater, der hvor den findes. Undersøgelser viser, at brugere har en tendens til at klikke mere på disse placeringer.
3. Meta description giver dig kontrol over hvad brugeren ser. Hvis du ikke skriver en Meta Description er det Google, der bestemmer! Og du frasiger dig muligheden for at skrive en sælgende og relevant beskrivelse, som får folk til at klikke. Brug meta description til en god salgstekst, der får brugere til at besøge din website!
Her er et par gode råd til hvordan du skriver en god meta description:
1. Hold den på maks. 160 karakterer (incl. mellemrum). Google viser kun de første 160 karakterer af beskrivelsen så sørg for at få den vigtige information ind der.
2. Skriv søgetermen i beskrivelsen. Skriv søgeordet/søgetermen 1-2 gange i meta description, da den jo som beskrevet ovenfor fremhæves med fed og så hjælper den også i søgemaskineoptimeringen.
3. Brug forskellige meta descriptions på hver side på din website. Opfat meta description som en marketing mulighed. Brug den. Skriv en unik beskrivelse til hver side der tydeliggør, hvad siden omhandler og hvorfor det er vigtigt at klikke på linket i Google.
4. For den dovne: Kan du ikke skrive forskellige meta descriptions på hver side, så have i det mindste en “default”. Der findes et hav af forskellige cms-systemer og selv om mange er blevet bedre er der stadigt nogle, der ikke tillader at skrive eller ændre meta description tag’et. De bedste cms til dette er utroligt nok open source systemer, mens mange dyrtkøbte løsninger halter bagefter.
Relateret læsning: 10 Vigtigste SEO Ranking Faktorer
Skriv et svar