SEO & Google AdWords
Ring på: 22 14 57 38

Pas på med kun at lave SEO for enkelte søgeord

De sidste 12-18 måneder har der været mange ændringer og opdateringer i Googles søgemaskine, inklusiv de, der kaldes Panda og Penguin. Det er ændringer, som man ikke bare kan ignorere. Mange virksomheder og hjemmesider har oplevet store fald i trafikken efter disse opdatering, nogle er tilsvarende gået frem. Men i bund grund har Google ryddet op, så websites der forsøger at manipulere med søgemaskinen har fået et gok i nødden, mens de mere ærlige er gået frem.

Mange af de hjemmesider, der er blevet ramt, er sider, der meget ensidigt har satset på at komme til tops på enkelte søgeord og brugt al deres “SEO-krudt” på disse søgetermer. Typisk med en masse links med samme ankertekster. Men denne strategi er forbi nu. Og det er ikke kun “oprydningen”, der er skyld i det. Der er mange andre gode grunde til at lave en mere bred SEO strategi. Dem får du nedenfor:

Lokale søgninger

Du har sikkert lagt mærke til det, men rigtigt mange lokale søgninger som “vin roskilde” vises med forskellige forretninger placeret på et kort, mens de mere “almindelige” hjemmesider er væk. Samtidigt vil der ofte være lokale Adwords annoncer også. Du kan se hvordan det kan se ud nedenfor:

 

Din placering betyder også meget – altså din computers IP adresse, når du søger. Nedenfor har du den samme søgning efter ‘sportsmassage’ foretaget i henholdsvis Roskilde og København – de to steder, hvor jeg har kontor:

Læg mærke til, at i Roskilde er der en lokal virksomhed, der vises på et kort – Grütz Sportsmassage – som ikke er med i søgningen i Købehavn. I København er der intet kort med firmaer. Læg også mærke til at Adwords annoncerne er forskellige i de to områder.

Hvor vil jeg hen med det? De søgeresultater, du modtager i Google, er forskellige alt efter hvor du eller din computer er placeret. Og mange søgetermer er lokale. Du har således vanskeligt ved at ligge godt placeret på ét bestemt søgeord, for resultatet kan variere alt efter, hvem der søger.

Personaliseret søgning

Og det bliver værre endnu! For Google personaliserer i høj grad søgeresultaterne alt efter hvem, der søger. Såfremt du er logget ind på en Google konto, f.eks. Gmail eller Google+, husker søgemaskinen hvad du er interesseret i, hvilke søgninger, du foretager og hvilke søgeresultater, du klikker på. Du vil endvidere i højere grad få vist søgeresultater fra hjemmesider eller personer du følger på Google+ eller sider, hvor du har lavet en +1. Da ikke to personer er ens, får de ikke nødvendigvis samme søgeresultater.

Blandede søgeresultater

I år 2000 – jeg ved det er lang tid siden – havde Googles søgemaskine kun 10 organiske resultater på søgesiden. Det var bl.a. før AdWords annoncernes tid. I dag er de fleste søgeresultater en god blanding af:

– AdWords
– Billeder
– Videoer fra Youtube
– Nyheder
– Lokale resultater
– Google+ profiler

Det betyder at der er mindre og mindre plads til de oprindelige organiske resultater. Og det betyder, at den plads, der er til rådighed for de vigtige 5-10 søgetermer, er meget mindre og at trafikken dermed også vil falde, hvis du kun satser på disse søgeord.

Data (not provided)

Måske har du set ‘(not provided)’ i din søgeordsrapport i Google Analytics? Det skyldes, at Google nu anonymiserer det anvendte søgeord, såfremt brugeren er logget ind i Google. Satser du kun på 5-10 søgeord har du alt andet lige sværere ved at måle om det lige præcis er de søgeord, der giver resultater på din hjemmeside.

 

SEO i 2012 har mere med almindelig markedsføring at gøre end nogensinde tidligere. Det drejer sig om at markedsføre og bygge troværdighed og autoritet for dit brand, produkt eller service gennem forskellige online og sociale medier. Det gør du bedst ved at have en bred SEO og Content strategi, der rammer mange forskellige søgetermer, inkl. en lang række af såkaldte long-tail søgeord, i stedet for kun at satse på få hovedsøgeord.

Skriv et svar