SEO & Google AdWords
Ring på: 22 14 57 38

Top 10 SEO myter

Jeg holder en del SEO foredrag og selv om SEO ikke længere er et særligt nyt begreb hersker der stadig en del myter omkring SEO – i hvert fald blandt mine tilhørere. Her er en liste over 10 myter jeg hører mest, når jeg er ude og som desværre kan føre til forkerte beslutninger, hvis de står til troende. Så med denne liste vil jeg gerne aflive dem:

Myte 1: SEO er gratis eller billig

Denne myte opstår fordi en del SEO-firmaer tilbyder en række services som i bedste fald ikke virker og i værste fald skader kunderne til en latterlig lav pris. Typisk er indholdet i disse “SEO-pakker” omfattende med en masse taktikker, der ofte ikke virker mere. Det kan være taktikker som tilmelding til kataloger, artikler til artikelkataloger og andre “free for all” tilmeldinger.

Kvaliteten af websites, der accepterer disse tilmeldinger varierer ofte fra fuldstændig rystende til absolut dårlig. Og hvis du kan se det, kan søgemaskinerne også. Disse taktikker er forældede og virker stort set ikke, så de får ingen indflydelse på dine forretningsmål.

Du får hvad du betaler for – og det gælder også SEO.

Myte 2: SEO er spam

Denne myte er desværre ret udbredt og det skyldes naturligvis at mange – også respekterede SEO firmaer – har anvendt det, der kaldes “black hat” taktikker igennem tiden. Men udføres SEO korrekt og ifølge Googles retningslinier er det bestemt ikke spam. Her er hvad Google selv skriver:

“I don’t believe all search engine optimization (SEO) is spam. Plenty of SEOs do a great job making their clients’ websites more accessible, relevant, useful, and fast.” – Matt Cutts, Chef for Google’s Webspam team

Myte 3: SEO er en del af IT-afdelingen

En lille del af SEO kræver typisk, at en hjemmeside skal ændres – også rent teknisk. I store virksomheder kræver det involvering af IT afdelingen. Men SEO er en vigtig marketingkanal og skal drives af mål og strategi – ikke omkostninger.

Myte 4: SEO teknikker er stærkt bevogtede hemmeligheder

Sandheden er, at et godt og respekteret SEO bureau gerne vil vise og forklare, hvilken proces og teknikker, de vil anvende, inden de går igang med at arbejde for en kunde. Hvis der ikke er fuld gennemsigtighed kan kunden på ingen måde forstå, hvordan bureauet vil repræsentere kunden online. Risikoen for at et bureau løber løbsk med dit brand online er for stor til at tillade hemmelige SEO teknikker.

Myte 5: Link Building – Ethvert link er et godt link

Links er en meget vigtig del af SEO processen. Derfor lyder det tilforladeligt at alle mulige links vil hjælpe i SEO arbejdet? Desværre er alle links ikke ens. Søgemaskinerne – især Google – evaluerer værdien og troværdigheden af alle links for at skabe en overordnet linkprofil for din hjemmeside. Hvis denne profil især har masser af links med lav værdi og troværdighed vil søgemaskinen tro at din hjemmeside også er af lav værdi og troværdighed og dermed placere den i søgemaskinen derefter. Og nogle links kan ligefrem skade din hjemmeside.

Myte 6: SEO er en engangs fornøjelse

Jeg hører ofte udsagnet: “Jeg opdaterede mine titler og meta tags for 2 år siden, så hvorfor skal jeg lave SEO igen?” Hver dag er 20-25% af søgningerne i Google helt unikke og har ikke været søgt efter før. Søgemarkedet udvikler sig konstant, tænk bare på mobile søgninger og alle opdateringerne Google kommer med som Mayday, Caffeine, Pinguin, Panda og Hummingbird.

Desuden bliver hjemmesider, der løbende opdaterer sit indhold med relevant og kvalitetsrigt indhold favoriseret i Google – det er en løbende proces.

Myte 7: Brugervenlige og veldesignede hjemmesider passer ikke sammen med SEO

Den myte hører jeg tit blandt webdesignere og reklamefolk. Men du kan både blæse og have mel i munden! Det er rigtigt at rene Flash-baserede hjemmesider har det svært i Google, men de er nu også sjældent særlig brugervenlige. Som regel går det galt, når SEO folk og webdesignere ikke kommer ind i processen samtidigt – og det sker tit. Men gør de det, kan du få en både brugervenlig, veldesignede og SEO-optimeret hjemmeside.

Myte 8: Meta tags er vigtige for bedre placeringer i Google

Denne myte hænger stadig ved! I de meget tidlige SEO-dage var det rigtigt, men igennem mange år har meta tags ingen indflydelse haft på placeringen i Google. Men – for der er et men – den meta tag, der hedder meta description anvendes af Google i selve søgeresultatet i søgemaskinen som de to linjers tekst under linket. Så den bør udfyldes så godt som muligt. Jeg har i øvrigt skrevet en artikel om meta description, hvis du vil vide mere.

Myte 9: SEO er en selvstændig aktivitet

Afhængig af virksomhedens størrelse involverer et SEO projekt flere personer og afdelinger i en virksomhed. I nogle af de store BtB virksomheder jeg har været konsulent for, er det ikke unormalt, at et SEO team kan bestå af marketingfolk, produktchefer, it-folk og tekstforfattere. SEO kan ikke køres på et sidespor, hvis man skal opnå succes.

Myte 10: Fantastisk indhold er alt, der behøves

Relevant og fantastisk indhold er grundstenen og det første skridt i en SEO-proces, ligesom et fantastisk produkt eller service er det første skridt i at skabe en god forretning. Men når du har fantastisk indhold skal du sprede budskabet og få folk til at læse og linke til dit indhold. Jo bedre indholdet er, desto nemmere vil det være at skaffe ekstern omtale og links – til gavn for din forretning. Men denne omtale kommer meget sjældent af sig selv.

Det er 10 af de SEO myter jeg møder mest. Har du flere, så tilføj dem gerne nedenfor eller kom med andre kommentarer.

Skriv et svar